Pandangan dari mata hati Ummi

Monday, May 26, 2008

Pandangan dari mata hati Ummi

(pos ni dibaca sambil mengklik widget keimanan🙂 jika dibaca dari blog tarbiyyatul aulad)…Nah, selalu aje Along berdoa agar alKhaliq mengizinkan kita tsabat di atas jalanNya. Dah pasti Along yang bersekolah agama lebih arif dari istilah bahasa atau dari perspektif apa pun namun izinkan Ummi menyatakan Tsabat dari pandangan mata hati Ummi seadanya.

Tsabat pada Ummi bermaksud kita memiliki sikap dan prinsip yang teguh justeru ikhlas dan amanah, terbuka dan profesional dalam segala hal. Tidak menggadaikan prinsip kerana harta apatahlagi untuk menerima yang diluar zon berhati-hati terutamanya berkaitan dengan masalah hati.

Tidak juga menukar keyakinan dengan sebab tidak terpenuhi hasrat di hati untuk mendapatkan apa yang diimpikan walau ia tidak salah disisiNya namun perlu kompromi dengan jiwa dan perasaan yang selama ini dibajai disirami ditutupi dan dilindungi dari apa jua yang memungkinkan kecelaruan minda, jiwa dan perasaan yang memungkinkan kecelaruan rohani.

Maka itu tawakkallah dan teruskan perjuangan ini dengan yakin untuk membuktikan janji, meneguhkan komitmen untuk meraih taqwa. Meminjam kata2 AA ttg AH yang Ummi ceritakan lewat petang tadi tentang menggapai cinta Ilahi…”Dapat Dia, dapat segalanya” maka yakinlah yang dikejar takkan lari maka pastikan yang dikendung tak berciciran kerana YAKINlah Dia pasti menjaga apa yang disimpan elok untuk kita selagi kita melaksanakan hakNya jika itu yang terbaik untuk kita.

Yakinlah dengan jaminan Allah, “Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Tuhan kami ialah Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: “Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu.”” (QS Fushshilat 41:30).

Wallahualam

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: