ANDAI INI YANG TERAKHIR

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu…kepada-NYA Tuhan yang satu
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan…sungguh khusyuk lagi tawadhu’
tubuh dan qalbu…bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil… menangisi kecurangan janji
“innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil ‘alamin”
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku…
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir  
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang…bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir  
tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih…berqiamullail…bertahajjud…
mengadu…merintih…meminta belas kasih
“sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi…aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU”  

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir  
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru…kita cari…suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri…rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan …lorong-lorong redha Ar-Rahman

Duhai Ilahi….  
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti…paling berseri…
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti  

Namun …
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha…bersedia…meminta belas-NYA  

 andai benar ini Ramadhan terakhir buat ku
 MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH DILAKUKAN

reformat dari egroups ait.ukm – egroups artificial intelligence, FTSM UKM

6 Respons to “ANDAI INI YANG TERAKHIR”

  1. wardatul asrar Says:

    salam terindah buat ummi..

    post yg sangat menginsafkn..

    lately, slalu terfikir ayat ni…

    ‘andai ini ramadhan terakhirku~’😦

  2. Cikgu Says:

    jazakillahukhairan kathira atas komen yg diberi. Ia mampu memberi kekuatan buat Ummi bertindak atas hakikat ‘andai ini ramadhan terakhirku~’ . Walau blog ini blog syok sendiri sahaja namun menulis apa yg ada di fikiran walau diri sendiri sahaja yg kelak akan membacanya lebih baik dari memikirkannya sendiri dan kemudian ia terbang di bawa kesibukan duniawi. Sekurang2nya bila menjenguk ke sini ada peringatan untuk diri. Bila sekali sekala ada yg menjenguk dan memberi kekuatan dalam bentuk komen atau teguran ia malah mengukuhkan lagi keinginan untuk berubah ke arah kebaikan. Jzzk sekali lagi. Moga Allah beri kita kekuatan untuk terus tsabat di atas jalannya.

    Banyak peristiwa atas nikmat Allah yg terjadi kpd kita lately. Peristiwa di UIA PJ lewat malam merdeka itu saja cukup menginsafkan. Jzzk juga atas berita yg disampaikan.

  3. diana Says:

    salam ummi..smoga kita mensyukuri nikmat ramadhan kurniaan Ilahi yg hingga ke hari ni..mempergunakannya dgn baik..beribadat seolah2 ini yg terakhir..dalam mengharapkan Allah memberikan kita peluang berjumpa dgn Ramadhan seterusnya..smoga amalan meningkat di akhir 15 hari ni..mencari lailatul qadr..dan sama2 cuba terus istiqamah..insyaAllah..
    smoga kita tak termasuk dalam golongan yg tiada peningkatannya selepas Ramadhan seolah2 tak dapat apa2 drpd bulan mulia ini..nauzubillah..
    rasa hinanya diri bila memikirkan hati yg penuh dosa spanjang setahun..rasa malu utk mendambakan maghfirahNya dan berharap Dia menerima amalan yg tak tentu pun kesempurnaannya..astaghfirullah..
    diana dah denga bebape org meninggal dlm Ramadhan ni..sorang student uia gombak..kakak kpd kawan diana kat uia pj..ibu kpd jiran..takut kan umi..smoga roh mereka dicucuri rahmat..amin..
    Ya Allah hidup dan matikan kami dalam iman..kurniakan kami husnul khotimah..ampuni dosa kami..maafkanlah kealpaan kami Ya Allah..amin ya Rabbal alamin..
    wAllahua’lam..

  4. Cikgu Says:

    Amin ya rabbal alamin. Dan semoga Allah ketemukan kita dengan orang2 yg soleh dan memasukan kita dalam golongan tersebut dan moga kita diberi sentiasa petunjuk dan hidayah untuk istiqomah berada di atas jalanNya. Amin ya rabbal alamin.

    Diana, mmg takut sangat masa dgr cerita tu. Bukan takut ttg meninggal ttp cara meninggal. Ummi cerita kat kakak gak kesah tu walau tak tahu cerita sebenar moga ada manfaat untuknya tapi Ummi tak paham sangat relaship ni – “kakak kpd kawan diana kat uia pj..ibu kpd jiran…” kakak dia ke adik dia kat pj? tak silap ummi dak tu first year engine? muda dari diana dan kawan diana?

    apa pun moga ada pengajaran utk kita yg masih hidup moga ia bukan sekadar mengingatkan lita akan mati tetapi dapat benar2 mendorong dalam menguatkan jiwa bermujahadah dengan amal maaruf nahi munkar. Amin ya rabbal alamin.

  5. diana Says:

    salam.owh maaf ye ummi..yg tu 1st year engine..
    yg ni kakak kpd kawan diana..kwn tu skang kat uia pj..
    pastu yg lain pulak..jiran dekat uma..mak dia mninggal baru2 ni..
    innalillah..
    hm smoga Allah merahmati kita semua..
    ameen..

  6. Cikgu Says:

    owh..jelas. dan lebih menakutkan.
    “Ya Allah hindarkanlah kami dari sakaratulmaut dan lepaskanlah kami dari api neraka dan kemaafafan semasa diadakan perhitungan.” amin ya rabbal alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: