Mata Akal Mata Hati

Buku terkini Prof Muhaya Terbitan 2013

Rumusan Bahagian 1: Berfikir Mematangkan Diri

“Corak fikiran dibentuk oleh iman yang dimiliki oleh seseorang.  Baik imannya, maka akan baiklah cara pemikiran dan tingkah laku seseorang itu”

Kategori orang yang benar2 berjaya ialah orang yang benar2 boleh mengawal fikirannya dari 3 aspek:

1.  Sentiasa berfikir
2.  Mengawal pemikiran
3.  Berfikir di luar kotak pemikiran yang biasa

Untuk mencapai pemikiran sebegitu kita harus selalu menyuruh dan mengawal pemikiran supaya selalu berfikiran positif dan di luar kotak. Kira harus tahu potensi diri yang sentiasa boleh menjadi apa yang kita inginkan.  Caranya dengan meletakkan matlamat menggunakan minda sedar (berfungsi hanya 5% ke arah matlamat yang kita tetapkan)  dan bersungguh2 menggunakan minda bawah sedar (berfungsi 95% untuk mencapai matlamat yg kita ditetapkan).

Corak fikiran dibentuk oleh iman yang dimiliki oleh seseorang.  Baik imannya, maka akan baiklah cara pemikiran dan tingkah laku seseorang itu.  Oleh itu kita perlu belajar melihat sesuatu dengan 3 mata iaitu (i) mata fisikal, (ii)  mata hati dan (iii) mata akal serta mengelakkan daripada melihat hanya dengan mata fizikal dan mata yg keempat iaitu (iv) mata nafsu.

Apabila kita memberi, mulakan dengan akidah iaitu sistem kepercayaan.  Selepas itu barulah memberi untuk membina akhlak dan amalan.  Kemudian barulah bentuk sikap kemanusiaan dan seterusnya membentuk gerakan fizikal.  Fikir di luar kotak dan potensi kerana potensi kita sangat besar.  Most of all, jauhi dari 7 emosi yang tidak perlu ada dalam diri kita iaitu:

1.  Takut
2. Benci
3. Dendam
4. Tamak
5. Tahyul
6. Marah
7. Dengki

Wallahua’lam.  Itu setakat yang Ummi fahami dari bacaan bahagian 1 yang mengandungi 6 bab.  Rumusan bab-bab tersebut bakal menyusul.  Jika salah pemahaman Ummi mohon betulkan.  Robbi zidni ‘ilmaan nafi’a.

 

Satu Respons to “Mata Akal Mata Hati”

  1. Cikgu UmmI Says:

    Reblogged this on EDUCATIONAL TECHNOLOGY and commented:

    umi rreblog post ini sbb cari balik buku ni tak jumpa…baru nak sambung baca, mohon adik tengok2 kalau ada di rak depan..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: