PhD & Resam PaDi

Kadangkala mudah di awal pengajian untuk kita menasihati org lain agar mengikut resam padi. Waktu ini kita masih perlukan bantuan dan kerjasama sahabat dan penyelia.  Jika kita ikhlas bersahabat, persahabatan ini akan kekal hingga ke Jannah.  Bukan masa kita perlukan bantuan mereka untuk menjernihkan yang kabur dan memudahkan yang sukar sahaja.

sombong

Bila kita dah jelas dan pandai ilmu kita akan berterusan untuk dikongsi kepada orang lain pula yang memerlukan seperti mana dahulu kita memerlukan Al Haq mendatangkan kepada kita insan2 dan maklumat2 yang membantu.  Mungkin ada ketika kita rasa teruja nak kata kita dulu tak siapa pun bantu masa kita memerlukan; kita belanja beribu2 ringgit duit hasil titik peluh sendiri untuk cari  ilmu berguru sana sini.  Tetapi kita lupa dari mana peluang dan maklumat tentang ilmu yang diperoleh serta  wang yang digunakan untuk memperoleh ilmu itu jika tidak dari Ar Razaq, Rabb dan Ilah tempat kita mengadu segala hal.

baik

Tanpa ikhlas tidak mudah sebenarnya.  Jika kita ikhlas belajar untuk PhD untuk ilmu dan bukan untuk kertas semata2 kita tidak akan takut kalau kerja kita nanti diciplak oleh orang lain.  Yang penting kita buat kerja kita seikhlasnya.  Kita tak menciplak pasti Allah jaga agar orang lain tak ciplak kerja kita.  Kalau mereka ciplak pun itu urusan Allah.  Kita cari ilmu untuk bekalan kita di dunia dan akhirat.  Selebihnya urusan Allah.  Tak perlu kita nak risau siapa ciplak kerja siapa.  Jika kita benar dan ikhlas Allah jaga urusan kita.  Itu yang lebih penting.

Hari2 kita perlu ingatkan diri yang di ambang kematian ini untuk cermin diri setiap hari sehingga ke akhir hayat bukan di awal pengajian dan pekerjaan sahaja bila kita perlukan bantuan org lain.

resam-padi

InsyaAllah ada waktu terluang nanti ummi cerita lagi.  sekarang kena bersiap2 untuk mock pemantapan zaher 10am.

Tinta Ketikan Dell Ummi
9:50am 18.11.16

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: